Kiedy Ty lub Twoi bliscy mierzycie się z trudnymi doświadczeniami, w The Nook znajdziecie wsparcie w chwilach kryzysu i poczucia przytłoczenia. Towarzyszymy w procesie rozwoju osobistego – u progu zmian, w momentach zatrzymania czy poczucia utknięcia – pomagając odnaleźć drogę naprzód w każdej sferze życia.
Zakres merytoryczny:
Psychotraumatologia w tym trauma transgeneracyjna
Trauma blokuje miłość, miłość leczy traumę.
Jak to wygląda w gabinecie?
Spotkania wspierające klienta są zbudowane na poufności, szacunku i empatii. Ich częstotliwość jest ustalana na spotkaniu wstępnym, zwykle odbywają się raz w tygodniu. Sesja trwa około godziny.
Czym zajmuje się psychotraumatolog i komu pomaga?
Psychotraumatolog udziela profesjonalnej pomocy osobom w sytuacjach kryzysu psychicznego, zmagającymi się z następstwami doświadczeń traumatycznych źródłem których mogą być m.in. wypadek, działania wojenne, śmierć bliskiej osoby, choroba somatyczna zagrażająca życiu, bezdzietność, rozmaite formy przemocy, zaburzenia psychiczne.
Wspiera osoby w radzeniu sobie z traumą będącą wynikiem trudnych doświadczeń w życiu dorosłym jak i dzieciństwie – m.in. trauma relacyjna, zaburzenia więzi, rozdzielenie, uzależnienia a także wynikającej z przekazów rodzinnych – trauma transgeneracyjna.
Co to jest trauma?
Trauma jest pojmowana jako głęboka rana, będąca efektem jednego lub ciągu wydarzeń, które przekraczały w danym momencie możliwości poradzenia sobie z nimi. Jest za każdym razem związana z subiektywnym przeżyciem osoby jej doświadczającej.
Nieuleczona trauma przybiera formę transgeneracyjną, a to znaczy, że jej skutki mogą być odczuwalne przez kolejne pokolenia. Nawet jeśli została ona zapomniana lub wykluczona ze świadomości rodziny, a właściwie wtedy szczególnie, może objawiać się w życiu osób nie związanych z nią bezpośrednio.
Trauma często prowadzi do trudności w zaufaniu, intymności i bliskości emocjonalnej. Jej efektem i objawem jednocześnie są m.in. trudności w związkach romantycznych, uzależnienia.
Wsparcie, szacunek i miłość plus profesjonalna pomoc, są potężnym narzędziem w procesie zdrowienia z traumy.
Dlaczego warto poszukać wsparcia profesjonalisty?
Klient ma szansę na odzyskanie dobrostanu psychicznego w swoim życiu i podjęcie w pełni sił, realizacji swojego życia.
Zadbanie o siebie daje możliwość ochrony przed skutkami przeżytej traumy kolejne pokolenia rodziny klienta.
Praca systemowa z użyciem figurek i genogramów
Jak to wygląda w gabinecie?
Przy pomocy rysowanych symboli członków rodziny (m.in. trójkątów, kół, kwadratów) z wyróżnieniem płci i pokrewieństwa, na genogramie umieszczamy m.in. choroby przewlekłe, uzależnienia, lata życia, ważne/wstrząsające wydarzenia w rodzinie. To swoiste „drzewo” rodziny. Specjalista podaje klientowi wzory i symbole, przy pomocy których klient „nanosi” swoją rodzinę na kartkę papieru. Kiedy klient uznaje genogram za kompletny, specjalista zadaje klientowi pytania, służące pogłębianiu jego wiedzy i refleksji, by wspólnie poszukać odpowiedzi na rozwiązanie problemu, z jakim zgłasza się klient. Pytania i pojawiające się refleksje pomagają dotrzeć do często wcześniej nie zauważanych rozwiązań.
Sesja trwa do 90 minut, w zależności od indywidualnej sytuacji klienta. Są sytuacje, gdy po jednej sesji, pojawia się rozwiązanie zgłaszanego problemu. W zależności od indywidualnej sprawy, może ona wymagać zdecydowanie większej ilości spotkań.
Rodzina jako system
Spojrzenie systemowe zakłada, że rodzina jest systemem połączonych, wzajemnie na siebie oddziałujących osób. Zmiana zachodząca w życiu jednego z członków rodziny (pozytywna, jak i negatywna) wpływa, na funkcjonowanie pozostałych. Takie założenie pozwala na szerszy obraz zarówno czynników generujących problem, jak i zasobów mogących pozytywnie wpłynąć na jego rozwiązanie, a co za tym idzie, podniesienie jakości życia i dobrostanu klienta.
Przykładowe symbole w pracy z genogramem
Genogram i figurki
Jednym z narzędzi pracy systemowej jest genogram. Pozwala on spojrzeć na rodzinę w wielu poziomów, a „ukryte” w nim treści nierzadko są kluczem do rozwiązania problemu z jakim zmaga się klient. Pozwala dostrzec panujące w rodzinie wzorce zachowań, postawy i przekonania. Pomaga zrozumieć trudne do tej pory do zaakceptowania decyzje, jakie były podejmowane w przeszłości. W The Nook podobnie pracujemy z użyciem figurek. Wówczas członkowie rodziny są symbolicznie ustawiani za pomocą kolorowych maleńkich postaci przypominających klocki LEGO. Obydwa narzędzia są używane zarówno w pracy coachingowej, jak i wsparciu w obliczu kryzysu.
Figurki
Dla kogo praca z poziomu spojrzenia systemowego?
Genogram może być wykorzystywany zarówno w pracy z rodziną, jak i w pracy indywidualnej. Wiele korzyści wyniesie z tego typu podejścia każdy, kto chce poszerzyć samoświadomość, jak również osoba, która zmaga się ze skutkami traumy. Często służy on do pracy w sytuacji niepokojących/ trudnych objawów w zachowaniu dziecka, które prawdopodobnie jest w roli delegata rodziny. Podejście systemowe sprawdza się szczególnie, kiedy mamy do czynienia z transgeneracyjnym przekazem traumy. Narzędzia te sprawdzają się szczególnie w pracy z klientem, mającym trudność z otwarciem się na rozmowę.
Oto przykładowe pytania, będące refleksją nad zasobami rodziny pochodzenia, które można zadań w pracy systemowej:
Do których członków rodziny twego pochodzenia wracasz chętnie myślami?
Od których członków Twojej rodziny przejąłeś dobre idee, radość życia i energię życiową?
Czego nauczyłeś się w twojej rodzinie o radzeniu sobie z kryzysami i o tym, jak można najlepiej przejść przez życie?
Jakie doświadczenia, idee, nastawienia, przekonania, które wyniosłeś z Twojej rodziny chcesz w swoim życiu realizować i przekazywać dalej?
Jakie zdania (tzw. mądrości życiowe) wypowiadane w Twojej rodzinie służyły Ci, a może nadal służą jako myśli przewodnie w twoim życiu?
Jaka metafora obrazowałaby najlepiej dobre aspekty życia w twojej rodzinie?
Mindfulness
Jak wygląda praktyka?
Mindfulness opiera się na prostych ćwiczeniach oddechowych, medytacyjnych i obserwacyjnych, które można wprowadzić do codzienności – w pracy, w relacjach, w czasie odpoczynku. Regularna praktyka, nawet kilka minut dziennie, pozwala stopniowo zmieniać sposób reagowania na stres i trudne doświadczenia. Uważność to sztuka życia w pełni – nie wczoraj, nie jutro, ale właśnie teraz.
Czym jest mindfulness i komu pomaga?
Mindfulness, czyli praktyka uważności, to umiejętność świadomego bycia w „tu i teraz” – w kontakcie ze swoimi myślami, emocjami i ciałem, bez oceniania i walki z tym, co się pojawia. Uważność uczy dostrzegać rzeczywistość taką, jaka jest, i znajdować w niej przestrzeń na oddech, spokój i równowagę.
Dlaczego mindfulness jest ważne?
W codziennym pośpiechu łatwo zgubić siebie – gubimy kontakt z ciałem, emocjami i potrzebami. Nasz umysł błądzi między przeszłością a przyszłością, generując stres, lęk i napięcie. Mindfulness pomaga wrócić do chwili obecnej, do tu i teraz i znaleźć w niej oparcie.
Co daje praktyka uważności?
Redukcję stresu i napięcia
Lepsze radzenie sobie z emocjami
Większą koncentrację i klarowność myślenia
Głębszy kontakt ze sobą i z innymi
Więcej spokoju, wdzięczności i równowagi w codziennym życiu
Przeciwdziałanie przemocy
Jak wygląda przeciwdziałanie przemocy w The Nook?
W naszym gabinecie oferujemy wsparcie w postaci m.in. psychoedukacji, spotkań indywidualnych, warsztatów na poziomie pracy w rozwoju osobistym, szczególnie w obszarze stawiania granic, budowaniu poczucia własnej wartości, podnoszeniu samooceny, wychodzeniu z bezradności. Forma i czas wsparcia jest ustalany ze specjalistą, na wstępnym spotkaniu. Dążymy do stworzenia zindywidualizowanego planu działania, w zależności od potrzeb klienta.
Cechy przemocy?
Przemoc to działanie, w którym wyróżnia się trzy podstawowe cechy:
Intencjonalność – rozumiana jako działanie zamierzone, nie mające nic wspólnego z wypadkiem;
Nierównowaga sił – osoba stosująca przemoc ma przewagę nad osobą doznająca przemocy (np. dorosły nad dzieckiem, fizycznie mężczyzna nad kobietą) i wykorzystuje ją;
Naruszenie praw i granic osoby doznającej przemocy – brak poszanowania godności, wolności i integralności człowieka.
Ponadto:
Przemoc przybiera charakter cykliczny – powraca, eskaluje i nasila się, tworząc błędne koło. Z czasem faza „miodowego miesiąca” skraca się, a nawet zanika;
Intensywność i częstotliwość aktów przemocy, oraz ich brutalność, narasta;
Przemoc prowadzi do strachu, poczucia winy, bezradności, niskiej samooceny, problemów zdrowotnych, społecznych, psychicznych i wielu innych dysfunkcji i zachowań autodestruktywnych, łącznie z kryzysem suicydalnym;
Osoby doznające przemocy często wstydzą się o niej mówić, są zastraszane przez osobę stosująca przemoc. Ukrywają więc ją, milczą na jej temat.
Rodzaje przemocy:
Fizyczna
Psychiczna
Emocjonalna
Seksualna
Ekonomiczna
Zaniedbanie wobec dzieci i osób zależnych, np. starszych lub chorych
Dziecko w przemocy?
Należy pamiętać, że dziecko, nawet jeśli nie jest bezpośrednim celem osoby stosującej przemoc, a „jedynie” jej świadkiem, staje się automatycznie „ofiarą”, a więc osobą doznającą przemocy. Skutki przemocy są destrukcyjne dla jego zdrowia w pełnym tego słowa znaczeniu, łącznie ze zdrowiem psychicznym oraz funkcjonowaniem społecznym, budowaniem relacji / związków, również w życiu dorosłym. Częstym sygnałem wskazującym na przemoc w rodzinie są niepowodzenia dziecka w szkole i tzw. kłopoty wychowawcze.
Pamiętajmy… aby uratować dziecko, wystarczy tylko i aż, jeden przytomny, obecny, świadomy dorosły.
Jeśli potrafisz o czymś marzyć, to potrafisz także tego dokonać – Walt Disney
Jak to wygląda w gabinecie?
To proces oparty na zaufanej, pełnej życzliwości i uważności relacji. Składa się z kilku – kilkunastu sesji. Długość trwania omawiana jest na spotkaniu wstępnym, którego celem jest weryfikacja potrzeb klienta. Sesje odbywają się najczęściej co dwa tygodnie. Sesja trwa około półtorej godziny.
Co to jest coaching? Czym różni się od psychoterapii, a w czym jest podobny?
Coaching aby był efektywny, wymaga szacunku, empatii i zrozumienia wobec potrzeb klienta.
To dynamiczny proces, którego celem jest towarzyszenie klientowi w osiągnięciu ważnych dla niego celów. Coach i klient pracują wspólnie nad tym, by poprzez dotarcie do potencjału klienta i poszerzenie samoświadomości, mógł on zaprowadzić w swoim życiu upragnione zmiany.
Coaching skupia się na przyszłości. Koncentruje się na zwiększaniu własnej efektywności i realizacji celów klienta, w każdym obszarze życia, zarówno osobistym jak i zawodowym. Psychoterapia skupia się na uwalnianiu od cierpienia, leczeniu zaburzeń, lepszym radzeniu sobie z emocjami.
Zarówno w coachingu jak i psychoterapii celem jest poprawa funkcjonowania danej osoby, co dokonuje się poprzez wzrost samoświadomości, zmianę zachowań i wzorców myślenia czy wzrostu motywacji.
Dla kogo jest coaching?
Dla tych, którzy chcą podnieść jakość swojego życia.
Dla osób, które chcą zrealizować cel, ale brakuje im motywacji, nie wiedzą od czego zacząć lub nie widzą sposobów na pokonanie przeszkód, bądź wielokrotnie próbowały wprowadzić zmiany, lecz kończyło się to niepowodzeniem. Coaching polecamy osobom, które pragną poczucia sprawczości i wpływu w ważnych dla siebie obszarach życia zarówno zawodowych jak i osobistych. Coaching przeznaczony jest dla każdego, kto chce pracować nad swoim rozwojem, realizacją siebie, swoich pragnień i potrzeb. Założeniem coachingu jest spojrzenie na klienta jako kompletnego, pełnego potencjałów, którym proces coachingowy pomaga się ujawnić i doprowadzić do zmiany.
TSR
Zmiana zaczyna się od pytania, rozwiązanie rodzi się z nadziei.
Jak wygląda terapia?
Spotkania koncentrują się na tym, czego klient pragnie w przyszłości, a nie na tym, co „poszło źle” w przeszłości. Terapeuta pomaga określić cele, dostrzec wyjątki od problemu i wzmacniać to, co działa. Sesje odbywają się w atmosferze współpracy, szacunku i empatii, a ich częstotliwość oraz czas trwania zależą od indywidualnych potrzeb – często efekty można zauważyć już po kilku spotkaniach. TSR pokazuje, że nawet najmniejszy krok w stronę zmiany ma ogromne znaczenie.
Czym jest TSR i komu pomaga?
TSR, czyli Terapia Skoncentrowana na Rozwiązaniach, to podejście terapeutyczne, które koncentruje się nie na problemach, ale na możliwościach i zasobach człowieka. Zamiast analizować w nieskończoność przeszłość i źródła trudności, TSR pomaga znaleźć drogę do przyszłości, w której życie staje się bardziej satysfakcjonujące i pełne sensu.
Dlaczego TSR jest wyjątkowa?
W nurcie TSR zakłada się, że każdy człowiek ma w sobie zasoby potrzebne do zmiany. Nawet w obliczu cierpienia i kryzysu istnieją chwile, w których radzimy sobie lepiej – właśnie tam można odnaleźć drogowskazy prowadzące ku rozwiązaniom. Terapia daje przestrzeń na ich dostrzeżenie, wzmocnienie i rozwinięcie.
Co daje TSR?
Szybsze uruchomienie procesu zmiany
Wzmocnienie poczucia sprawczości i skuteczności
Odkrycie i rozwijanie własnych zasobów
Budowanie realnych, możliwych do osiągnięcia celów
Większą nadzieję i motywację do działania
Pedagogika
Pedagogika to nauka o wychowaniu, kształceniu i edukacji człowieka. Zajmuje się badaniem procesów wychowawczych i dydaktycznych, a także warunków, metod i celów które sprzyjają wszechstronnemu rozwojowi jednostki i grup społecznych. Łączy elementy innych nauk społecznych i humanistycznych: filozofii, psychologii, socjologii.
Pedagog to osoba, która często przyjmuje rolę „pomostu” pomiędzy dzieckiem / nastolatkiem a światem dorosłych. W The Nook traktujemy pedagogikę jako niezbędny element rzetelnych fundamentów w pracy z rodzicami, dziećmi i młodzieżą. Wiemy z całą pewnością, że poprzez pracę z rodziną, przyczyniamy się do poprawy dobrostanu dzieci i młodzieży. Bardzo często to, co powszechnie nazywane jest problemami wychowawczymi, to przede wszystkim sygnały do pracy z rodzicami, z systemem rodzinnym.
Kiedy rodzina / rodzice są w kryzysie, wtedy dziecko też doświadcza kryzysu.
Szczęśliwi rodzice, to szczęśliwe dzieci , dlatego nasi specjaliści chcąc pomóc młodemu człowiekowi, pomagają dorosłym.
Interesuje nas dzieciństwo w kontekście wszystkiego, co dotyczy relacji rówieśniczych i relacji z dorosłymi. W tym pomagamy i wspieramy naszych klientów. Poniżej kilka naszych podcastów w tematyce rodziny i dziecka/młodzieży.
Posłuchaj nas na YouTube:
Psychoedukacja
Psychoedukacja to forma wsparcia polegająca na przekazywaniu klientowi rzetelnej wiedzy m.in. psychologiczno, pedagogicznej, medycznej na temat trudności życiowych z jakimi się zgłasza oraz ogólnego funkcjonowania psychiki człowieka. W The Nook jest ona stałym elementem naszej praktyki, zarówno spotkań indywidualnych, jak i podczas organizowanych przez nas warsztatów i wykładów. Ważne jest dla nas, aby każdy klient The Nook stawał się świadomym odbiorcą naszych usług oraz tego, jak funkcjonuje człowiek jako istota społeczna. Chętnie dzielimy się swoją wiedzą. Jeśli poruszamy tematy wykraczające poza nasze kompetencje zapraszamy zaprzyjaźnionych z The Nook specjalistów innych dziedzin, tak by nasi klienci mieli dostęp do sprawdzonej, rzetelnej wiedzy. W tym celu w powyższych punktach zamieszczamy opisy zakresu merytorycznego (patrz wersy powyżej). Ponadto przygotowujemy materiały psychoedukacyjne w różnorodnych formach multimedialnych, m.in. podcastów
Posłuchaj nas na YouTube:
TUS z elementami arteterapii
Zmiana zaczyna się od relacji, rozwój rodzi się z doświadczenia
Jak wyglądają zajęcia TUS z elementami arteterapii?
Zajęcia koncentrują się na wzmacnianiu umiejętności społecznych i emocjonalnych dziecka w bezpiecznej, życzliwej przestrzeni. Pracujemy na tym, co dziecko już potrafi, oraz na tym, czego chce się nauczyć – poprzez działanie, doświadczanie i twórczą ekspresję. Każde spotkanie łączy ćwiczenia Treningu Umiejętności Społecznych z elementami arteterapii, dzięki czemu nauka staje się naturalna, angażująca i przyjazna. Mała grupa sprzyja współpracy, uważności i budowaniu poczucia bezpieczeństwa, a efekty często widoczne są już po kilku tygodniach.
Czym jest TUS z arteterapią i komu pomaga?
Trening Umiejętności Społecznych (TUS) to cykl zajęć wspierających dzieci w rozwoju kompetencji interpersonalnych – komunikacji, współpracy, rozumienia emocji oraz radzenia sobie w relacjach.
Arteterapia wzbogaca ten proces o działania twórcze, takie jak rysunek, malarstwo, praca z gliną czy techniki sensoryczne, które pomagają dzieciom lepiej wyrażać siebie, redukować napięcie i odkrywać własne zasoby.
Zajęcia skierowane są do dzieci, które:
potrzebują wsparcia w relacjach z rówieśnikami,
chcą wzmocnić pewność siebie i umiejętności społeczne,
pragną lepiej rozumieć i wyrażać emocje,
chcą rozwijać się w bezpiecznym, wspierającym środowisku – także profilaktycznie, bez poważnych trudności.
Dlaczego to połączenie jest wyjątkowe?
Wierzymy, że każde dziecko ma w sobie potencjał do rozwoju. Poprzez połączenie TUS i arteterapii dziecko uczy się nie tylko jak funkcjonować w relacjach, ale także kim jest i co jest jego mocną stroną. Twórczość staje się językiem emocji, a doświadczenie – drogą do zmiany.
Co dają zajęcia?
rozwój umiejętności społecznych i emocjonalnych,
lepsze rozpoznawanie i wyrażanie emocji,
budowanie pewności siebie i poczucia własnej wartości,
rozwijanie kreatywności i twórczego myślenia,
poprawę komunikacji i współpracy w grupie,
radość z tworzenia i odkrywania własnych możliwości.
Wsparcie w kryzysie:
wypalenie zawodowe i osobiste
stany lękowe i stany przytłoczenia
kryzysy emocjonalne
kryzysy związane z rozstaniem
kryzysy związane z doświadczeniem przemocy
kryzysy wokół suicydalne
kryzysy związane z tożsamością seksualną
kryzysy związane z chorobą psychiczną w rodzinie
kryzysy związane ze spektrum autyzmu w rodzinie
kryzysy związane z uzależnieniami w rodzinie
kryzysy rodzicielskie
Rozwój osobisty:
zwiększenie poczucia własnej wartości
zmiana przekonań, postaw i nawyków
praca z celami i motywacją
budowanie zdrowych relacji i granic
odzyskanie poczucia sprawczości i wpływu
wpływ traumy transgeneracyjnej i relacyjnej na funkcjonowanie dzieci i życie dorosłe
Formy pracy:
sesje indywidualne – stacjonarnie lub on-line
warsztaty i spotkania rozwojowe
konsultacje rozpoznające problem i interwencyjne
Polityka cookies
Obsługujemy pliki cookies. Jeśli uważasz, że to jest ok, po prostu kliknij "Akceptuj wszystko". Możesz też wybrać, jakie chcesz ciasteczka, klikając "Ustawienia".
O polityce ciasteczek